Why did Qlipso buy out veoh?: The interview with the CEO of Qlipso

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posted & translated by fuangping

The long, sad tale of video site Veoh seemed to be in its final chapter when founder Dmitry Shapiro declared the company was filing for bankruptcy back in February. The copyright litigation with Universal Music Group proved to be too costly and too distracting, even though Veoh won a summary judgement in its favor. But hours before Veoh was actually about to file the bankruptcy papers, an unlikely suitor appeared: a seed-stage startup in Los Angeles called Qlipso.

Qlipso ended up buying the assets of Veoh, including its Website, filtering, recommendation, and backend technology, video library, advertising deals, and still-substantial audience. ComScore estimates that 14 million people a month still visit Veoh. Qlipso, on the other hand, is a startup developing a virtual room platform where people can share videos and other Flash media, while chatting via text, video chat or avatars. I spoke with Qlipso CEO Jon Goldman by phone today to ask what possessed him to do the deal.

“This is an exotic venture strategy,” he admits, “Qlipso is an early-stage R&D company transforming into an business with scale and audience.” Qlipso gains an instant audience, a better-known brand, and relationships with advertisers. Goldman thinks the deal will help to establish Qlipso faster than he could have done on his own. “I think we have accelerated this by years,” he says. “We have a 5-person sales team in NY, a large audience, it is completely transformational.” If Veoh had gone ahead and shut down the site, he notes, there would have been no deal.

Goldman would not disclose the price, but the asset sale was funded by Qlipso’s main investor Jerusalem Venture Partners. “This is a significant bet for an early stage venture capital fund,” is all Goldman will say. Over the years, they’ve put a few million dollars into Qlipso, and injected multiple times their previous investment to finance the acquisition. Part of the cash infusion will also go towards the capital required to keep operating the site. Whatever the acquisition price, it was a fraction of the $70 million investors as varied as Michael Eisner, Goldman Sachs, Time Warner, Intel, and Spark Capital put into Veoh over the years. The proceeds will now be split up among creditors and, if anything is left, the investors.

The Qlipso virtual rooms will become incorporated into the Veoh site, which will also be used to distribute more individual downloads of the Qlipso software. Watching videos on Veoh will become more social. You will be able to invite your friends to watch videos in a virtual room, or join existing rooms. Whether or not people actually want to watch videos this way remains to be seen, but now Qlipso has a large audience to test its technology on. Veoh’s demographics are also skewed towards young males who like sci-fi and anime, a group Qlipso is targeting. Also reached by phone Veoh founder Shapiro says, “I am pleased to see that Veoh wil be in operation.”

How much do you think Veoh was worth?



<日本語訳:ふぉんぴん>

2月に創業者であるDmitry Shapiroが破産宣言をした時、veohの長く悲しい物語は最終段階に入ったようだった。Veohはなんとか有利に略式判決を獲得はしたものの、Universal Music Groupとの訴訟問題が高くつきすぎたのだった。が、veohが破産手続きを終えようとしているまさにそのとき、聞きなれない名前の求婚者が突如現れた。Los Angelsで起業したばかりのQlipsoという名の会社だった。

Qlipsoはveohのウェブサイトやフィルタリング、基幹技術、ビデオライブラリー、広告契約、そしてまだまだ多く存在するユーザーを丸ごと買い取った。ComScoreは1400万人のユーザーがまだ毎月veohを訪れていると推測している。一方で、Qlipsoはまだまだ発展途上の起業したばかりの会社である。そのサービス内容は、アバターやビデオ、テキストを通じてのチャットを楽しみながら映像や音楽コンテンツ等のフラッシュメディアを楽しむことができるといったものだ。私はQlipsoのCEOであるJohn Goldmanに、なぜveoh買収に乗り出したのか、その理由を聞いてみた。

Goldman曰く「確かに、風変わりで大胆な戦略だとは思います。Qlipsoはまだまだ初期段階の、R&D会社です。これからようやく規模やユーザーを伴ってビジネスをやっていこうかという所ですから。」確かに、Qlipsoは一連の買収によって多くのユーザー、知名度、そして広告会社との関係を瞬く間に得た。Goldmanはこれらの成果はQlipso単体だけではもっと時間がかかったのではないかと考えている。「今我々は5人の営業チームをNew Yorkで抱えています。たくさんの顧客がいますよ。まさに過渡期です。」もし、veohがQlipsoの買収前に破産し、サイトを閉じていたならこうはいかなかっただろうと彼は述べている。

Goldmanは買収額を開示しなかったが、買収の為の資金はQlipsoの主要機関投資家であるJerusalem Venture Partnersが提供した。これは初期のベンチャーキャピタルファンドにとってとても重要なことだ、Goldmanはそう話す。何年にも渡って、Jerusalem Venture Partnersは数百万ドルをQlipsoに投資している。そし今度の買収の為に以前の投資の何倍もの額をQlipsoに注入した。資金流入の一部はサイトを運営するのに必要なコストを賄うほうに向けられるだろう。もっとも、今回の買収額がいくらであれ、それはMichael Eisner、Goldman Sachs, Time Warner, Intel, そしてSpark Capital等がveohにかつて何年にも渡って投入し続けた7000万ドルには遠く及ばないハズだ。今回の収益は、これから債権者達の間でそして、もしなにか残るようなことがあれば、投資家たちの間で分配されることになるだろう。

今後、Qlipsoはveohに組み込まれることになるだろう。そしてそのveohのサイトではQlipsoのソフトをより多くのユーザーがダウンロードするように使われることになる。veohで映像を見ることは、今後よりソーシャルなものになるに違いない。つまり、あなたは自分が今まさに見ている動画サイトに友人を招待して一緒にその動画を楽しんだり、逆に友人に招待されて友人が見ている動画を一緒にリアルタイムで楽しむことができるようになるわけだ。ユーザーがこのような形で動画を見たいかどうかはまだわからないが、少なくとも、Qlipsoはそれを多くのユーザーでどういうことになるか試すことは可能になった。Veohの利用者はアニメやSF好きの若い男性に偏っているが、Qlipsoはまさにここをターゲットにしている。veohの創業者であるShapiroは言う「私はveohがこれからも運営されるのをみれるがとても嬉しい。」

あなたは、veohにどれくらいの価値があったと思いますか?


Cited by buzzbox
http://www.buzzbox.com/news/2010-04-07/Veoh:Qlipso/

Official site of Qlipso
http://www.qlipso.com/

You can also read "what's Qlipso?" on ADJ
http://adj-j.blogspot.com/2010/04/whats-qlipso-company-buying-out-veoh.html

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